Niedziela Laetare

Darmowe strony i fotoblogi

Temat: Gaudete in Domino!!!
Niedziela Gaudete

III Niedziela Adwentu jest nazywana Niedzielą Różową lub - z łaciny - Niedzielą GAUDETE. Nazwa ta pochodzi od słów antyfony na wejście: "Gaudete in Domino", radujcie się w Panu. Szaty liturgiczne mogą być - wyjątkowo - koloru różowego, a nie, jak w pozostałe niedziele Adwentu, w szatach fioletowych. Teksty liturgii tej niedzieli przepełnione są radością z zapowiadanego przyjścia Chrystusa i odkupienia, jakie przynosi. Warto pamiętać, że oprócz Niedzieli Gaudete jest jeszcze tylko jedna okazja do używania szat liturgicznych koloru różowego - jest nią Niedziela LAETARE - IV Niedziela Wielkiego Postu.Adwent (z łac. adventus - przyjście, przybycie) to okres w roku liturgicznym, który rozpoczyna się od I Nieszporów niedzieli po sobocie XXXIV tygodnia Okresu Zwykłego, a kończy przed I Nieszporami uroczystości Narodzenia Pańskiego w wieczór 24 grudnia. Trwa od 23 do 28 dni i obejmuje cztery kolejne niedziele przed 25 grudnia. Stanowi pierwszy okres w każdym nowym roku liturgicznym.


Radosnej niedzieli radości !!!
Źródło: forum.porcjunkula.org/viewtopic.php?t=1490



Temat: Quiz liturgiczny
" />Ornat koloru różowego używa się: w niedzielę Gaudete (3. Adwentu) i w niedzielę Laetare (4. Wielkiego Postu) czyli tzw. okres radości wśród smutku.


Początków używania koloru różowego doszukuje się w procesji papieża z różą do kościoła stacyjnego św. Krzyża Jerozolimskiego, gdzie była ona przez następcę św. Piotra poświęcana (Papież do kościoła św. Krzyża Jerozolimksiego konno przybywał z Lateranu trzymając w rękach różę) - jednak pierwsza historyczna wzmianka o użyciu podczas niedzieli Laetare szat koloru różowego pochodzi z XVI wieku. Sam obrzęd odbywał się w sposób bardzo uroczysty: stosowano szaty liturgiczne w kolorze róży. Zwyczaj ten został przejęty z Bizancjum, a pierwszy raz wspomina o nim papież Leon IX (1049-1054) - to od jego pontyfikatu pojawił się zwyczaj poświęcania złotej róży.


To w skrócie i jeśli ktoś jest tym bardzo zainteresowany polecam stronę: http://nowyruchliturgiczny.blogspot.com/2009/03/kolor-rozowy-w-liturgii.html
Dodam że artykuł napisany jest przez animatora naszej diecezji Bartłomieja Krzycha :D

Pytanie: Czy w czasie gdy tabernakulum jest puste można w nim wymienić korporał???
Źródło: lsorzeszow.fc.pl/viewtopic.php?t=400


Temat: Wygląd naczyń liturgicznych u was.
" />A ja pragne zauważyc ze kanon 346 OWMR podpunkt "f" głosi : "Koloru różowego, jeśli jest taki zwyczaj, można używać w niedzielę Gaudete (3. Adwentu) i w niedzielę Laetare (4. Wielkiego Postu). " Ale w kalendarzy liturgicznym naszej diecezji w 3 N Adwentu i 4 N Wielkiego Postu jest przewidziany kolor fioletowy. i tak rzczywiście powinno być jeżeli parafia nie ma szat koloru różowego wówczas należy użyć szat fioletowych jak u mnie w parafii.

[ Dodano: 2007-08-07, 12:16 ]
Ta "okładka książki" którą opisał adam to się nazywa "Bursa" i takie "ubranie" kielicha było przed Soborem Watykańskim II. Obecnie ja takie coś widziałem na Mszach Trydenckich.
Źródło: lsorzeszow.fc.pl/viewtopic.php?t=355


Temat: Okres Pasyjny
Wysłany: Czw Lut 25, 2010 17:49 Temat postu:

Za luteranie.pl:

W środę po Niedzieli Estomihi rozpoczyna się czas pasyjny, albo wielkiego Postu. Środa Popielcowa jest w Kościele Ewangelickim Dniem Pokuty.
- Istnieje 6 Niedziel Postu czyli Pasyjnych: Invocavit, Reminiscere, Oculi, Laetare, Judica i Palmarum. Swoje nazwy łacińskie od Niedzieli Estomihi (Bądź mi mocną skałą aż po Judica biorą się od pierwszego łacińskiego słowa introitu.
- W Niedzielę Palmową rozpoczyna się Wielki Tydzień z trzema najważniejszymi jego dniami: Wielki Czwartek - dzień ustanowienia Wieczerzy Pańskiej, Wielki Piątek - jedno z największych świąt ewangelickich - dzień zbawczej śmierci naszego Pana Jezusa Chrystusa - Kościół Ewangelicki poprzez luterańską "teologię krzyża" jest Kościołem krzyża Chrystusowego. Noc paschalna czyli noc wielkanocna z Wielkiej Soboty na Wielkanoc, przejście z śmierci do życia - Pascha rozpoczyna radosny czas wielkanocny.
- Wielkanoc (I i II Święto) - dzień Zmartwychwstania Pańskiego.
- Okres Wielkanocy posiada również 6 Niedziel po Wielkanocy:
Quasimodogeniti, Misericordias Domini, Jubilate, Cantate, Rogate i Exaudi.
- Pomiędzy Niedzielą Rogate (Proście) a Exaudi (Wysłuchaj mnie) w czwartek Kościół obchodzi Święto Wniebowstąpienia Pańskiego.
Źródło: ea-konfesyjni.phorum.pl/viewtopic.php?t=59


Temat: Komunia na stojąco/klęcząco
" />Drogi S.C.

Nie lubię napastliwego tonu.


Dlatego nie odpowiem na Twój post. ( Nb. jak zwykle niechlujny językowo).
Prosiłbym jednak na przyszłość o wczytywanie się w posty na które krytycznie odpowiadasz, i zastosowanie czegoś na uspokojenie bo reagujesz bardzo emocjonalnie a to może być niebezpieczne dla zdrowia, oraz o używanie słów których znaczenia jesteś pewien. (Słownik jest dostępny w internecie tak jak i cytowana przeze mnie Instrukcja ).
Strony mozna znaleźć.
A lenistwo jest ponoć grzechem głównym. ( Chyba że znów nie wiem że już nie? Albo że nie wszystkich dotyczy)

Baranek, nie jestem specjalistą od liturgii, gdy byłem lektorem takiego koloru nie używano.

Poszukałem i znalazłem:
Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego z 2002 roku (czyli przepis dość „młody”) w artykule 346f mówi: "Koloru różowego, jeśli jest taki zwyczaj, można używać w niedzielę Gaudete (3. Adwentu) i w niedzielę Laetare (4. Wielkiego Postu)"
A komentarz do tego przepisu zamieszczony w Nowym Ruchu Liturgicznym z 22 marca 2009 mówi:

"> Można na podstawie tej krótkiej analizy wyciągnąć wniosek, że używanie koloru różowego w liturgii nie było i nie jest obowiązkowe

Czyli, jeśli w parafii nie było takiej tradycji, to pomimo dopuszczenia przepisem, użycie takiego koloru może budzić zdziwienie i razić.
Źródło: forum.diecezja.tarnow.pl/viewtopic.php?t=1128


Temat: Niebieski ornat
Ale chodzi Ci o cały niebieski czy biały ew. srebrny z niebieskim pasem na środku
OWMR tak mówi o kolorach:
346. Co do koloru szat liturgicznych należy zachować tradycję, mianowicie:
a) Koloru białego używa się w Oficjach i Mszach Okresu Wielkanocnego i Narodzenia Pańskiego; w święta i wspomnienia Chrystusa Pana, z wyjątkiem tych, które dotyczą Jego Męki; w święta i wspomnienia Najświętszej Maryi Panny, świętych Aniołów, Świętych, któ-rzy nie byli męczennikami, w uroczystości Wszystkich Świętych (1 listopada) i św. Jana Chrzciciela (24 czerwca), w święta św. Jana Ewangelisty (27 grudnia), Katedry św. Piotra (22 lutego) i Nawrócenia św. Pawła (25 stycznia).
b) Koloru czerwonego używa się w Niedzielę Męki Pańskiej, w Wielki Piątek, w niedzie-lę Zesłania Ducha Świętego, w Mszach ku czci Męki Pańskiej, w główne święta Apostołów i Ewangelistów i w dni Świętych Męczenników.
c) Koloru zielonego używa się w Oficjach i Mszach Okresu Zwykłego.
d) Koloru fioletowego używa się w okresie Adwentu i Wielkiego Postu. Można go rów-nież stosować w Oficjach i Mszach za zmarłych.
e) Koloru czarnego można używać w Mszach za zmarłych.
f) Koloru różowego, jeśli jest taki zwyczaj, można używać w niedzielę Gaudete (3. Ad-wentu) i w niedzielę Laetare (4. Wielkiego Postu).
g) W dni bardziej uroczyste można używać okazalszych szat liturgicznych, chociaż nie są w kolorze dnia.

Źródło: oltarz.pl/forum/viewtopic.php?t=3451


Temat: Słyszał ktoś o otwarciu sezonu w 3mieście ???
" />To znalazłem na forum Słupskich motocyklistów (http://www.motormania.pl)


"> trójmiejska inauguracja będzie miała miejsce w niedzielę 26 marca (I-sza wiosny i IV-ta Postu" - Laetare). Samo poświęcenie - po mszy o godzinie 13.00 na placu przed katedrą w Oliwie, najdłuższym kościołem w tym pięknym kraju. Potem rozstrzygnięcie rywalizacji w tradycyjnych kategoriach i defilada, tym razem do Gdyn

Słyszał ktoś o tym??
Źródło: bractwo-suzuki.com.pl/forum/viewtopic.php?t=2187


Temat: Quiz liturgiczny
" />Koloru różowego używa się w trzecią niedziele Adwentu (Gaudate) i czwartą niedzielę Wielkiego Postu (Laetare).



Co oznacza łacińskie "Fractio panis" podczas liturgii?
Źródło: lsorzeszow.fc.pl/viewtopic.php?t=400


Temat: Quiz liturgiczny
" />Tak.


Za 8 minut zaczyna się 4 niedziela Wielkiego Postu zwana niedzielą Laetare . Skąd wzięła się nazwa tej niedzieli?
Źródło: lsorzeszow.fc.pl/viewtopic.php?t=400


Temat: Quiz liturgiczny
" />Papież poświęcał złotą różę w niedzielę Laetare, czyli czwartą niedzielę Wielkiego Postu.

Cóż to jest fanon?
Źródło: lsorzeszow.fc.pl/viewtopic.php?t=400


Temat: Komunia na stojąco/klęcząco
" />
">Owszem różowy ornat razi i razić powinien, bo takiego koloru nie przewiduje np kalendarz liturgiczny wskazujący kolor szat liturgicznych.

Przewiduje :)- w III Niedzielę Adwentu (Gaudete) i IV Niedzielę Wielkiego Postu (Laetare)
Źródło: forum.diecezja.tarnow.pl/viewtopic.php?t=1128


Temat: Różnobarwna zabawa
" />ornat w niedzielę Gaudete i Laetare

szmaragdowy
Źródło: forum.diecezja.tarnow.pl/viewtopic.php?t=122


Temat: Różowy ornat.
Czy w parafiach w kt?rych s?u?ycie jest u?ywany r??owy Ornat?

R??owy ornat u?ywa si? dwa razy w roku liturgicznym:
III niedziela Awentu - gaudete
IV niedziela Wielkiego Postu - laetare
Źródło: oltarz.pl/forum/viewtopic.php?t=673


Temat: Różowy ornat.
Nie mo?na w czasie Wielkiego Postu za?o?y? z?otego ornatu ale mo?na tylko fioletowy (kt?ry jest kolorem symbolizuj?cym pokute) i r??owy w IV niedziele Wielkiego Postu - laetare (s?dze ?e powinno si? zak?ada? ten ornat poniewa? symbolizuje rado?? w?r?d pokuty).
Źródło: oltarz.pl/forum/viewtopic.php?t=673


Temat: Różowy ornat.
Już czas zacząć odliczanie do niedzieli Laetare

Ja jak zwykle będe proboszczowi truł o różowym ornacie a potem jak zwykle w niedziele będzie "masz cały tydzień trułeś a ja muszę nosić" i tu następuje zawsze śmiech
Źródło: oltarz.pl/forum/viewtopic.php?t=673


Temat: Różowy ornat.
Moja parafia jest raczej uboga w kolory. Nowością jest nabytek na niedzielę Gaudete i Laetare... Czarnej u nas nie znajdziecie (albo jeszcze nie ...)

Te posty to bardziej tu pasują, przeniosłem.
Źródło: oltarz.pl/forum/viewtopic.php?t=673


Temat: Neokatechumenat

Jakby się nie patrzeć, takie ustawienie widowni to właśnie stricte teatralne (jedne rzędy ponad drugimi). "Wspólnota" wysoko, a stół/ołtarz nisko - piękny symbol, na prawdę. Kiedyś do ołtarzy, jak do samych kościołów, wiodły stopnie, a w DN ołtarz jest niżej niż ludzie - ot, teatr zwykły. Nawet zachowanie podobne.

A ja mam wrażenie, że Ty na siłę szukasz czegokolwiek, aby się tylko przyczepić, dorabiając własną ideologię. Odpowiem Ci więc w Twoim stylu.
Kiedy patrzę na dzisiejsze kościoły, to jakby nie patrzeć takie ustawienie ławek to jest właśnie stricte kinowe (jedne za drugimi). Zdecydowana większość sobie siedzi i patrzy (szczególnie wtedy kiedy msza jest po łacinie) - ot, kino zwykłe. Nawet zachowanie podobne.

Ciekawe, że nie zwrócisz uwagi na to, że każdy może widzieć ołtarz i lepiej się koncentrować na tym co się na nim dokonuje!


To może ksiądz da kilka fotek z 8-ramiennymi świecznikami?

Nie chciało mi się długo szukać, ani czekać do soboty, aby we własnej wspólnocie zrobić zdjęcie, więc daję tylko jedno.



A nawet jeżeli gdzieś jest świecznik 9-ramienny to co z tego?
Jestem święcie przekonany, że zdecydowanie większa część ludzi ze wspólnoty nawet nie słyszała takiego słowa jakim jest "chanukija".


A co do linii - to w takim razie jak można do nich dotrzeć - do ich zapisów, co one mówią dokładnie?

"Droga Neokatechumenalna pozostaje w służbie Biskupowi jako jeden ze sposobów diecezjalnej realizacji wtajemniczenia chrześcijańskiego" (Statut DN Art. 1 Par. 2)

Droga to wtajemniczenie, czyli z założenia trzeba do tego dorosnąć, aby być wprowadzonym. Ty jeszcze nie dorosłeś, a więc nie dotrzesz

Masz trzy możliwości:
1. Wejść do wspólnoty i z czasem zrozumieć.
2. Napisać do Kongregacji ds Wiary i prosić o udostępnienie.
3. Zaufać Stolicy Apostolskiej i przyjąć na wiarę

[ Dodano: 25-05-2009, 22:48 ]

a co z konsekracją ołtarza, albo chociażby poświęceniem. Czy neo* uważa te obrzędy za zbędne?
Konsekruje się tzw. ołtarze stałe.


305. W przyozdabianiu ołtarza trzeba zachować umiar.
W Okresie Adwentu należy zdobić ołtarz kwiatami z umiarem odpowiadającym charakterowi tego czasu, bez uprzedzania pełnej świątecznej radości płynącej z Narodzenia Pańskiego. Zakazuje się przyozdabiać ołtarza kwiatami w Okresie Wielkiego Postu. Wyjątek od tej zasady stanowią: Niedziela Laetare (4. niedziela Wielkiego Postu), uroczystości i święta.
Dekoracja kwiatowa zawsze winna być umiarkowana. Radzi się ją umieszczać nie na mensie ołtarza, ale raczej obok niego.

306. Na mensie ołtarza bowiem można umieszczać tylko te przedmioty, które są konieczne przy sprawowaniu Mszy świętej, to znaczy: Ewangeliarz od początku celebracji aż do ogłoszenia Ewangelii; od przygotowania darów do puryfikacji naczyń: kielich, patenę, puszkę, jeśli to konieczne, korporał, puryfikaterz, palkę i mszał.
W sposób dyskretny można w razie potrzeby umieścić na ołtarzu przyrządy wzmacniające głos kapłana. OWMR.


Skąd więc u neo kwiaty?

Najprościej odpowiadając to z kwiaciarni, ewentualnie z giełdy.

A tak serio to zwróć uwagę, że zapis OWMR mówi: "Radzi się ją umieszczać nie na mensie ołtarza, ale raczej obok niego". Radzi się, a nie nakazuje
Źródło: oltarz.pl/forum/viewtopic.php?t=2037